Modebijbel voor herfst en winter 2023
Goed nieuws: we gaan ons weer aankleden! Na alle bralettes en naked dresses (ja, u kijkt er dwars doorheen vandaar de naam…), die er overigens ook nog volop zijn, mogen we ons lichaam weer hullen in volwaardige kledingstukken. Als enthousiaste fashionista heb ik ook deze keer weer de catwalkshows van (met name de Italiaanse) modehuizen bekeken. Er gebeurde eindelijk weer iets in modeland en dus is er ook veel te melden! In deze blog leest u mijn 'modebijbel' voor herfst en winter 2023.
Tijd voor de jaren '80 en quiet luxury
Nadat we de afgelopen seizoenen de jaren ’90 qua trends nog een keertje uitputtend hebben overgedaan zijn nu de jaren ’80 aan de beurt. We zagen de terugkeer van de power suit met enorme schoudervullingen à la Dallas en Dynasty. Een trend die het duidelijkst werd neergezet door Anthony Vaccarello van Saint Laurent. In New York en Londen zagen we nog steeds veel volume in de vorm van enorme pofmouwen. Of zoals ik altijd zeg: plofmouwen.
Maar de grootste nieuwe trend is de zogenaamde quiet luxury of stealth wealth. Een stijl die vorige winter al opdook en zich kenmerkt door eenvoud, minimalisme, luxe stoffen (kasjmier, zijde), en gemaakt met oog voor detail. Klassieke klassiekers in een modern jasje. Altijd chic, ingetogen, nooit schreeuwerig. Kortom: stille luxe. Een manier van kleden die het best tot uiting wordt gebracht door The Row, het modehuis van tweeling Mary-Kate en Ashley Olsen. Sinds 2006 ontwerpen zij de ene prachtige collectie na de andere met een duidelijke eigen signatuur. Het merk doet nauwelijks aan sociale media en ook de zussen Olsen zelf mijden na hun tv- en filmcarrière zoveel mogelijk de publiciteit. Maar denk bijvoorbeeld ook aan merken die vooral bekend zijn vanwege het gebruik van kasjmier, zoals Brunello Cucinelli en Loro Piana. Hier vindt u geen prints met logo of hele felle kleuren.
Maar wat moet u dan wel aan? Denk aan wijde, soepelvallende broeken die royaal op de schoen vallen, getailleerde blazers, klassieke witte overhemden, (col)truien en vesten — het liefst in kasjmier! —, kilts en plooirokken die ruim over de knie vallen (een à twee handen), laarzen met een hoge schacht, paardrijlaarzen en klassieke handtassen zoals men die had in de jaren ’50 en ’60 en die ook daadwerkelijk in de hand worden gedragen aan een kort hengsel. Dit alles in een neutraal palet van zwart, wit, grijs, camel en beige. Voeg een kledingstuk toe in geel of oranje om het helemaal van nu te maken. En, komende winter kunt u ook niet zonder een pak! Dat kan een klassieke combinatie zijn van colbert en broek, maar het zou nóg beter zijn om de broek te vervangen door een plooirok of bermuda. Eventueel gecombineerd met een hoge laars in slangenleer.
Maxi-jurken, -rokken en -jassen
Wat zagen we nog meer? Er waren nog steeds veel zogenaamde column dresses te zien: rechte, gebreide maxi-jurken. Ook zagen we nog steeds veel capes, maar wijder, met meer volume en uitgevoerd in niet voor de hand liggende materialen, zoals pailletten. De kokerrok was er ook weer bij. En de enorme hoge lieslaarzen zijn inmiddels een klassieker geworden. Maxi-rokken waren ook goed vertegenwoordigd en dan vooral uitgevoerd in denim. Veel kleding was afgezet met veren van de struisvogel en maraboe. Zwart kant werd ook veel gebruikt, maar op een expliciet seksuele manier in plaats van romantisch. Jassen in faux fur in alle mogelijke lengtes en kleuren. Gedrapeerde kleding en dan met name op het bovenlichaam. En de robe manteau of jasjurk deed zijn intrede. De Schotse ruit is ook weer terug van (eigenlijk nooit) weggeweest. Wellicht een eerbetoon aan de overleden Vivienne Westwood, die de tartan tot haar handelsmerk had gemaakt. Ook al richtte Vivienne zich de laatste jaren alleen nog op actievoeren voor het klimaat en liet ze het ontwerpen aan haar man Andreas Kronthaler over, toch kan haar invloed op de modegeschiedenis niet overschat worden! Naast ruiten zagen we ook nog steeds bloemenprints, maar over het algemeen kunnen we stellen dat effen het wint van prints komende winter. Enorme sjaals als omslagdoeken rond de hals en schouders doken in meerdere shows op. Een trend die de naam scarf dressing kreeg en voldoet aan De Wet van John: Elk mens heeft recht op een leuk sjaaltje!
De kleur bruin was in opkomst. En geel troffen we in alle schakeringen van pastel tot neon in praktisch alle collecties aan. Winters wit was met name populair in Milaan, waar veel shows openden met een complete witte look. Hoogglans groen satijn kwam ook vaak voorbij. Er waren nogal wat schoenen afgezet met faux fur of veren die daardoor het uiterlijk kregen van Minnie Mouse- of Katrien Duck-schoenen. Terwijl Prada weer eens met een unicum kwam: schoenen waarvan het leer op de neus gevouwen was als origami! Daarnaast troffen we veel variaties op de klassieke moonboots aan. Zonnebrillen variëren van groot tot erg groot. En veel tassen hebben een formaat XXL. Terug van weggeweest: de Gucci Horsebit Clutch. De tas werd oorspronkelijk ontworpen door Tom Ford voor Gucci in 2003.
Maar hét kledingstuk van het seizoen is zonder twijfel de… maxi-jas! Hij kwam in elke collectie voor. Van enkellang tot op de grond. En in een keur aan kleuren en materialen. Dus als er een kledingstuk is om komende winter in te investeren dan is het de maxi-jas.
Modereis Italië
En waar kunt u dit beter kopen dan in Milaan tijdens i saldi, de grote uitverkoop in januari op de Modereis Italië? In de Quadrilatero d’Oro, de Gouden Vierhoek, zijn alle grote modehuizen gevestigd. In Via Torino vindt u grote internationale winkelketens. Terwijl in de wijk Cinque Vie, Vijf Straatjes, meer aparte boetieks zijn te vinden. Veel verschillende merken onder één dak treft u in luxe warenhuis La Rinascente. Of neem een kijkje in designer outlet winkels DMAG of La Salvagente. Er is voor ieder wat wils! Gaat u mee met mij in januari op de modereis naar Italië waarbij cultuur, mode en winkelen centraal staan? U zult zeker met een aantal extra kledingstukken thuiskomen!
Volg ons